Marknadsanalys

Att göra en marknadsanalys för att få reda på vilka konkurrenter som finns, vilket prisläge dessa har samt hur stor marknaden är, är viktigt då detta ger en bild av vilken försäljning du kan tänkas ha och vilken prisnivå du kan hålla. Efter denna kartläggning får du även en överblick om vilka dina kunder är och kan ta fram en strategi för hur du ska ta dig framåt för bästa resultat. I detta arbete kommer du också få tankar och idéer om vad du kan göra för att nå ut till just dina kunder på billigast och snabbast sätt, samt du får även möjligheten att ligga steget före dina konkurrenter.

Tips

  • Marknadsanalys - vilka är mina kunder och konkurrenter
  • En SWOT-analys är ger dig förutsättningar för att genomföra din affärsidé.
  • Här gör du enkelt en SWOT-analys.
  • Kommunikation och Marknadsföring - Detta är också en viktig punkt att lägga en stabil plan för. Hur ska du nå dina kunder? Vad kostar det att nå dina kunder så som du har tänkt? Ju mer arbete du lägger på att undersöka de olika kostnaderna för marknadsföring i olika medier desto mindre dyra överraskningar stöter du på under resans gång.
  • Prissättning - Är du dyrare än dina konkurrenter och övriga branschen? Kan du sänka priset och sälja mer och på så sätt bli mer lönsam? Verksamt har en bra guide och kalkylator för att räkna på ditt pris. Speedledger har en intressant artikel om hur du kan använda priset som strategi. Mer om det här.

 

Alla länkar öppnas i nytt fönster

 

Startabolag.nu

Spara tid och pengar genom en smidig och kostnadseffektiv registrering av ert nya företag!

Länkar

 

Få 18.000 Eurobonuspoäng i välkomstgåva!

Amex Elite

Klicka på kortet ovan för mer info

Pineberry

google-site-verification=8RC-dU4GHTiNGKWAd-p7vwEJsI1FJT50MPCXLahgg8E